Č L Á N E K

Muž jménem Steven Spielberg

Pro mnoho lidí, pohybujících se v oblasti filmu /a především pro mne/ je jeho jméno zárukou naprosté kvality. Je jeden z mála filmařů, který za celý život nenatočil špatný film /dokonce i jeho největší neúspěch, bláznivá fraška 1941, neprodělal ani dolar ze svého rozpočtu/. Natočil trháky jako E.T. Mimozemšťan, Jurský park a Dobyvatelé ztracené Archy, jedny z nejlepších snímků o hrůzách války v dějinách filmu /Schindlerův seznam, Zachraňte vojína Ryana/, způsobil, že se milióny lidí bály vlézt do vany z obav před útokem žraloka z Čelistí a dodnes uslyšíte někoho broukat si jednoduchou melodii z Blízkých setkání třetího druhu, snad z nesplnitelné touhy odletět ve vesmírném korábu někam pryč, ode všech problémů. A tohle všechno má na svědomí jen jeden člověk, Steven Spielberg.

Již několik let studuji jeho dílo a jeho filmy jsem viděl všechny mnohokrát. Netrpělivě očekávám premiéru Umělé inteligence s Haley J. Osmentem. Nedokáži pochopit, jak mohlo být mistrovské dílo Říše Slunce kritikou nepřijato /a stejný osud potkat i Purpurovou barvu/. Někteří si možná budou při čtení těchto řádků klepat na čelo, ale snad se najdou i tací, co mne pochopí. Když jsme u té obliby Stevena Spielberga, v roce 1993 nebylo snad člověka, který věděl, co je to kino a neznal by jeho jméno. Jurský park byl kultovní záležitostí a prodej hraček a knih s dinosauří tématikou byl zaručeným úspěchem. Snad každý věděl, co byl Stegosaurus a co Tyranosaurus Rex. A zeptejte se dnes někoho na Jurský park. Dozvíte se, že je to konina se zastaralými triky, postavami bez ducha a plytkým dějem. Renomované časopisy o filmu píší, že soudný divák by se měl Jurskému parku vyhnout širokým obloukem a ty mírnější, že soudný divák nešel na film, ale do ZOO. Inu, lidský vkus je vrtkavý a já mám dnes pocit, že jsem byl na Jurském parku desetkrát jen já.

Steven Spielberg se narodil 18. prosince 1947. Filmař Steven Spielberg se narodil o dvanáct let později, kdy začal točit své první filmy. Jeho rodiče neměli zrovna šťastné manželství a zuřivé hádky byly na denním programu. Ačkoli své sestry zrovna nemiloval /Gerta v E.T. byla jejich ztělesněním ve filmu/, v těchto chvílích se všichni setkávali pod peřinou a modlili se, aby už rodiče skončili. Některé dětí, vyrůstající v těchto poměrech, končí v blázincích a psychiatrických léčebnách, a Spielberg by nejspíš nebyl výjimkou, kdyby ovšem nepoznal film a televizi. Televize byla určitým charakteristickým znakem pro Ameriku v padesátých letech /což opět nezapomněl zdůraznit ve filmu Návrat do budoucnosti I, který produkoval/ a Steven u ní vydržel celé noci. Jeho otec vlastnil 8mm kameru, které se ovšem zmocnil jeho syn a začal objevovat kouzlo pohyblivých obrázků. Točil srážku svých vláčků, noční oblohu i nepořádek v kuchyni. Se svými spolužáky natočil ve čtrnácti letech čtyřicetiminutový válečný snímek Escape to Nowhere /Útěk do nikam/. V šestnácti letech si zavzpomínal na dětství, kdy je otec uprostřed noci probudil a odvezl autem do polí, kde jim ukazoval světelné jevy na obloze /přitom jim vysvětloval, že jsou to meteority, vybuchující v atmosféře, jenže to už malý Steven nevnímal, pro něj to zkrátka byli létající talíře s mimozemšťany/ a podle tohoto zážitku natočil 140 minutový snímek Firelight o vědcích, zkoumajících světla na obloze. K témuž zážitku se vrátil v roce 1977, kdy natočil Blízká setkání třetího druhu, dá se říci, že svým způsobem „remake“ Firelight.

Steven Spielberg měl v dětství velmi bohatou fantazii a když za oknem v pokoji rostl obrovský strom s hrůznou noční siluetou, nemohl strachy spát /s touto noční můrou už se však taky vyrovnal, a sice ve snímku Poltergeist, který produkoval, napsal a svým způsobem i režíroval/. Jeho první opravdu výtečnou prací byl 22 minutový snímek Amblin, jež natočil v devatenácti letech.

V jednadvaceti nastoupil do televize, kde točil z počátku epizody seriálů /nejvýznamnější je asi první díl seriálu Columbo – Vražda podle knihy/. Později se dostal i k televizním filmům, například Divoch či Něco zlého. Tím nejdůležitějším televizním filmovým počinem byl ale thriller o muži v autě pronásledovaným kamionem s příznačným názvem DUEL. Mistrovské dílo na Hitchcockův způsob zabralo, získalo řadu ocenění a slušný divácký úspěch /bohužel jen v Evropě a Austrálii/.

Spielbergovým filmovým debutem bylo drama dvou únosců /manželů/ a uneseného /policisty/ Sugerlandský expres. Skvěle natočený film opět nadchl kritiky. Bohužel kvůli špatné reklamě u diváků nezabral. To však hodlal Spielberg změnit hned svým následujícím snímkem. A sice thrillerem o třech mužích a žralokovi, terorizujícího přímořské a turisticky přitažlivé městečko Amity. Čelisti se staly legendou a odstartovaly kariéru mladého filmaře, který se již za pár let měl stát jedním z nejvlivnějších lidí v oblasti filmu. Způsob, jakým zpracoval spíše průměrnou novelu Petera Benchleyho je nezapomenutelný a ještě dodnes se někteří lidé odmítají koupat v moři ze strachu před žralokem. Roy Scheider, Richard Dreyfuss a Robert Shaw podali skvělé výkony a jeden z nich měl možnost si jej zopakovat o dva roky později, opět pod taktovkou Stevena Spielberga a opět ve filmu s nálepkou nezapomenutelný. V roce 1977 totiž Spielberg popřel dlouho tradovanou pověst o mimozemšťanech z kosmu, kterým nejde o nic jiného, než naši planetu zničit. Již zmíněná Blízká setkání třetího druhu přitáhla do kin mraky lidí a je škoda, že zůstala trochu ve stínu jiné science fiction, režírovanou Spielbergovým nejlepším přítelem, Georgem Lucasem. Hvězdné války strhaly všechny rekordy a vydělaly nepředstavitelné peníze.

Spielberg měl volnou ruku ve výběru svého dalšího filmu. Realizace scénáře Roberta Zemeckise a Boba Galea nebyla nejlepším nápadem a snímek 1941 se stal Spielbergovým největším neúspěchem. Ačkoli film byl napěchován gagy a zvládnutí těch několik stovek komparsistů obdivuhodné, filmu chyběl alespoň náznak děje a výsledek působí poněkud rozpačitě. Také nesporný smysl pro humor obou autorů se stal až příliš šíleným, aby jej mohl běžný divák strávit. Lidé však na 1941 chodili, třebaže ne tak houfně, jako u předchozích filmů a snímek vydělal o něco více, než kolik stál. Kdyby každý neúspěch dopadl takto, byl by na tom Hollywood finančně o mnoho lépe.

Svou reputaci si ale Spielberg zlepšil hned o dva roky později, kdy natočil /spolu s Georgem Lucasem v roli producenta/ ten nejlepší dobrodružný film, který určil nový směr filmu. Dobyvatelé ztracené Archy se staly kultovními a Harisson Ford se díky nim stal Hvězdou první velikosti. Lucas se Spielbergem vymysleli perfektní příběh, Lawrence Kasdan napsal perfektní scénář, Ford jej perfektně zahrál a Steven Spielberg jej perfektně zrežíroval. Výsledek vstoupil do dějin a stejně jako při motivu z Jamese Bonda si představíte neohroženého muže s pistolí, jak popíjí vodku s martini /protřepat, nemíchat!!!/, již při prvních tónech z pera Spielbergova dvorního skladatele Johna Williamse se v mysli každého filmového fandy vybaví chlapík s bičem, jak se po celém světě honí za těmi nejcennějšími památkami historie, vždycky je nalezne a nakonec ztratí. Ptáte se kdo? No přece Indiana Jones.

Jenomže ten největší úspěch na Spielberga teprve čekal. Byl jím malý ošklivý tvor se šišatou hlavou, oválným tělem, krátkýma nohama, teleskopickým krkem a očima, která dokáží říci vše. E.T. Mimozemšťan rozplakal celý svět a stal se do té doby nejnavštěvovanějším filmem v historii /Až v roce 1993 jej překonal ten samý režisér se snímkem Jurský park, a ten o pět let později James Cameron s romantickým dramatem Titanic/.

Přišel rok 1984 a s ním i další Indiana Jones, tentokrát Indiana Jones a Chrám zkázy. Jak jinak, opět světový hit, napěchovaný od první do poslední minuty skvělou akcí a dobrodružstvím.

Mezitím Spielberg produkoval snímek Pásmo soumraku, složený ze čtyř částí. Spielberg se chopil režie druhého segmentu s názvem: Nakopni plechovku.

Přišel rok 1985 a s ním další „neúspěch“, tentokrát však pouze ze stran kritiky, ovšem na tržbách film vydělal 100 miliónů. Paradoxem však je, že tehdy kritikou spíše chladně přijaté dílo Purpurová barva je dnes považováno za výtečné. Drama o životních osudech černošky Celie /Whoopi Goldbergová/ pochází z pera Alice Walkerové a scénáře se podle jejího stejnojmenného románu chopil Menno Meyjes. Whoopi Goldbergová podala svůj životní výkon a Steven Spielberg dokázal, že dokáže natočit i vážný příběh s propracovanými postavami a dramatickým dějem. Podobný osud však čekal i Spielbergův následující snímek. Hluboce osobní film Říše Slunce je britsky natočený a napsaný a sleduje osudy britského chlapce, žijícího v Šanghaji. Malý Jamie /Christian Bale/ se v roce 1941 při obsazování Šanghaje Japonci ztratí svým rodičům v panikařícím davu lidí. Setkává se s mužem jménem Basie /John Malkovich/ a s jeho pomocí se dokáže postavit na vlastní nohy. Do konce války přežívá ve všemožných válečných lágrech, poznává hrůzy války a z jedenáctiletého rozmazleného chlapce se stává dospělý muž, otupělý světem okolo sebe, plným násilí. Vynikající dílo podle autobiografického románu J. G. Ballarda se dočkalo rozpačité kritiky a kontroverzních reakcí a neustálé srovnávání s podobným filmem Naděje a Sláva od Johna Boormana. A stejně jako Purpurová barva, i Říše Slunce je dnes ceněna na velmi vysoké úrovni.

Ovšem hned za dva roky, tj. 1989 Spielberg opět světu dokázal, že ještě umí naplnit pokladny kin a stvořit Blockbuster. Tím bylo další /zatím poslední/ dobrodružství neúnavného archeologa. Indiana Jones a Poslední křížová výprava vydělal astronomické sumy a opět vynesl na výslunní jméno Spielbergovo, Fordovo, Lucasovo a tentokráte ještě Seana Conneryho. Všichni čtyři dokázali vytvořit snímek, na který se nezapomíná a polovina filmových diváků se každý den modlí /já dokonce dvakrát/, aby byl co nejdříve natočen slibovaný čtvrtý film o Jonesovi. Snad se dočkáme.

Rok 1989 však znamenal pro Spielberga ještě jeden film a tím byl remake snímku z roku 1943 Chlap jménem Joe se Spencerem Tracym a Irene Dunneovou v režii Victora Fleminga. Spielberg svůj film přenesl do současnosti a nazval jej Navždy. Do hlavních rolí obsadil svého přítele Richarda Dreyfusse, dále Holly Hunterovou a Teda Bakera. Film však zapadl do stínu třetího Indiana Jonese a tak je po Sugerlandském expresu asi nejméně známým Spielbergovým filmovým počinem.

V roce 1991 se Spielberg rozhodl definitivně vypořádat se svým dětstvím a natočil svůj nejdětštější /to je hrozné slovo/ snímek Hook. Film o tom, jak Peter Pan vyrostl, měl hvězdné obsazení /Robin Williams, Dustin Hoffmann, Julia Roberts/, skvělé triky ovšem místy až příliš rozvláčný děj /zejména ze začátku/. Jinak je to ovšem stále nadprůměr.

Mnozí však za Hooka Spielberga zatracovali a tvrdili, že posledním Indym si už totálně vyčerpal své tvůrčí schopnosti. Že to není pravda dnes již víme. Z malého dinosauřího vejce se roku 1993 vyklubal Jurský park, dnes již kultovní snímek o oživení dinosaurů ve 20. století. Snímek překonal všechny rekordy návštěvnosti a dříve spíše neznámý Michael Crichton se stal velice žádaným spisovatelem.

Ačkoli na to, aby i kritiky přesvědčil, že jakékoli tvůrčí vyčerpání je hloupost potřeboval Spielberg ještě rok.

V roce 1994 spatřilo světlo světa černobílé drama o hrůzách holocaustu Schindlerův seznam. V hlavních rolích Liam Neeson jako samaritánský člen NSDAP Oscar Schindler a Ben Kingsley coby jeho šedá eminence židovský účetní Izák Stern. 7 oscarů, včetně těch za nejlepší režii a nejlepší film. Spielbergovi se splnil sen. Dokázal spojit umění a komerční úspěch tak, aby se to zamlouvalo jak Akademii, tak divákům. Nejdokonalejší sekvencí je vyklízení Krakovského ghetta.

Po Schindlerově seznamu si dal Spielberg pár let pauzu. Mezitím stihl založit vlastní studio DREAMWORKS a vyprodukovat takové hity jako Twister, Muži v černém, Casper či Flinstoenovi. Dnes k tomu přibylo ještě Zorro, tajemná tvář, Drtivý dopad, Gladiátor, Slepičí úlet a Americká krása.

Když se konečně rozhodnul sednout si za opět za kameru, vytvořil nejdříve druhý díl Jurského parku, Ztracený svět. Snímek s mnohem menšími tržbami a slabším dějem, ovšem řemeslně mistrovsky natočený a zvládnutý. Celkově působí temnějším dojmem a asi jeho největší slabinou je postava Iana Malcolma. Nemyslím tím, že by byla Jeffem Goldblumem špatně zahraná, chraň Bůh, ale je naprosto jiná. Zkrátka Malcolm z Jurského parku je úplně jiný Malcolm, než ten ze Ztraceného světa. Ovšem snímek obsahuje i dokonalé scény /například Náklaďák visící ze srázu, praskající sklo pod Malcolmovou přítelkyní, stejně jako v prvním díle sekvence s velociraptory a závěr s Tyranosaurem ve městě. Osobně musím přiznat, že se mi Ztracený svět velmi líbil.

Druhým Spielbergovým počinem po Schindlerově seznamu byl Amistad. Jediný snímek, který jsem od Spielberga neviděl /stydím se, stydím/, ale v nejbližší době jej budu mít doma, takže svůj názor doplním. Snímek nevydělal nejvíc a kvalita je prý také diskutabilní, ale jak říkám, neviděl jsem.

Spielberg však nedokáže vydržet déle než čtyři roky bez megahitu a tak v roce 1998 přichází do kin jeden z nejlepších válečných filmů, jaké kdy byly natočeny a sice Zachraňte vojína Ryana. „Stojí za to obětovat osm životů za jeden?“ To je jedna z mnoha otázek, které si tento majstrštyk klade. Už úvodní sekvence vylodění u Omaha beach divákovi naznačuje, že to co v následujících třech hodinách uvidí, nebude další z oslavných válečných snímků padesátých a šedesátých let. Zachraňte vojína Ryana ukazuje válečné hrůzy v té nejsyrovější podobě /třebaže sám Spielberg tvrdí, že to, co ve filmu ukázal se ani zdaleka nevyrovná tomu, co od válečných veteránů skutečně slyšel vyprávět/. Tři hodiny dokážete sledovat tento dechberoucí snímek, aniž byste cítili sebemenší potřebu se podívat na hodinky /podobné pocity zažívám jen u filmů Stevena Spielberga a M. Night Shyamalana/.

V současné době Spielberg dokončuje science fiction A.I., jež převzal od zesnuvšího Stanleye Kubricka /mimochodem jeho dobrého přítele a též mistrovského režiséra/. Příběh o chlapci-androidovi. K dobru snímku jistě přispěje i Haley Joel Osment /Šestý smysl/ v hlavní roli. Dále má Spielberg natáčet též science fiction, tentokráte s Tomem Cruisem Minority report. A doufejme, že se konečně pustí i do čtvrtého Indiana Jonese. V roce 2002 se má konat obnovená premiéra E.T. mimozemšťana s doplněnými scénami, vylepšenými triky a digitálně upravenou hudbou Johna Williamse.

Co říci závěrem? Steven Spielberg je už skoro třicet let přítomen na filmovém nebi a jedním z nejvlivnějších lidí v Hollywoodu. Je člověkem s nekonečnou fantazií a duší malého chlapce. Patří mezi režiséry, kteří neberou úplatky, nezapojují se do politiky, nejednají s herečkami přes postel a dávají milióny dolarů na dobročinné účely a rozvoj kinematografie. Třebaže je jedním z nejbohatších lidí vůbec, stále zůstal tím skromným mladíkem s plachým úsměvem. Již mnoho let je šťastně ženat a má sedm dětí. Spielbergovo osobností se zabývám mnoho let a stále je mým největším vzorem.

Radomír Kokeš

||| stránky aktualizovány 21.5.2005 ||| stránky vytvořeny 17.7.2001 ||| LaDiZ |||